Máltainyaralás: KÉPEK ÉS A VALÓSÁG:

network.hu

A valettai faerkélyes házak egyike.

network.huValettai utca: részlet a Republika utcáról.

Néhány éve elhatároztuk, hogy Máltára utazunk! Azóta gyüjtöttük az információkat,bővitettük ismereteinket, a Főldközi tenger három parányi szigetből álló országáról. Elhatározásunk megvalósitását nagyrészt köszönhetjük annak is, hogy Málta az EU tagja lett, igy megszünt a vizum-kényszer, és utazásunkhoz utlevél sem kellett. Mielőtt elindultunk, már többszáz innen-onnan összegyüjtött fénykép segitségével ismerkedtünk az ország izgalmas szépségeivel. De, hogy mekkora a különbség, egy bármilyen kitünő fotó, és a valóság között, ezt, csak megérkezésünk után tapasztaltuk! Amint megérkeztünk, csak leraktuk csomagjainkat, máris indultunk, az első felderitő utunkra. Szállodánk, egy kb 5 km hosszu tengerparti sétányon volt. Itt kezdtük  Málta megismerését. A sétányon szinte egymást érték a kisebb-nagyobb éttermek, büfék, cukrázdák és ajándékboltok. Annak ellenére, hogy kb.40 fok melegvolt,a turisták százai hömpölyögtek, vagy a légkondis büfékben hüsőltek. Mivel a repülőgépen elfogyasztott /nem nagy adag/ ebédünk,már rég a feledés homályába merült, elsősorban annak jártunk utána,hogy melyik éttermet válasszuk. A választás nem volt könnyü, mivel volt ott olasz, török, kinai, spanyol- de felsorolni is nehéz, hány féle nemzetet képviselő étterem. Végül egy kiadós étkezés után,--melyet valódi, jéghideg, máltai sörrel leöblitettünk, folytattuk sétálást. Ekkor még csak távolból gyönyőrködtünk  az öből másik oldalán látható Valetta monumentális várfalaiban. Mivelaz első napunk délutánjára nem terveztünk nagyobb kirándulást,a nap hátra lévőrészét, szinte céltalan sétálgatással tőltöttük. A sétányon egymást érték az utazás és kirándulást szervező ügynőkők,igy nem volt nehéz  megtudni, hogy szállodánktól mintegy öt percnyire, negyven percenként indul kiránduló hajó Valettába, amely  a Lőwenbrau nevet viseli. Később, egyszerüen azt a becenevet adtuk neki, hogy  "sőrhajó". Máltán ugyan Lőwenbrau sőr nem kapható, de ezen kivül minden Magyarországon ismert sőr létezik- kivéve a magyar márkák! Későbbiekben sajnálattal állapitottuk meg, hogy miközben szinte az egész  világ  italai kaphatók, sehol egy Magyar termék: pld. Tokaji bor, vagy  pálinka, sőt el kell szomoritanom a borsodi sőr kedvelőket, mert az sincs Máltán. /a külkereskedőink alszanak vajon?/ Máltai kirándulásunkat, második napon, természetes volt,hogy egy Valettai kirándulással folytattuk. Már kora reggel kb.8 órakor az első hajó indulásakor a kikötöben voltunk. Kellemes meglepetésben volt részünk, amikor Valettába érkeztünk, mert a kikötőben,egy kellemes, szolid, büfé fogadott bennünket, ahol elfogyasztottuk az első inycsiklandozó, arab módra, mézzel készült süteményeket,  és fagylaltot! A kikötöben számtalan ugy nevezett utazásszervező fogadott bennünket, de mi, utólag rájöttünk, hogy ajánlataikat elutasitva,inkább a saját fejünk után indultunk, Valettát "felfedezni".

A kikötöből egy nem tul  meredek kanyargos, kővezett uton mentünk egyre feljebb, mig elértük az első jellegzetes valettai utcát. Hát, bizony ott sok látni való nem akadt,mert szinte minden épületet tataroztak. Ennek ellenére, a kb 6 m széles utcában a közlekedés zavartalan volt, mert sem épitési törmelék,sem uj épitőanyag nem volt. sétálásunk során elértük első uticélunkat: a Szent Pál székesegyházat. A monumentális épület felejthetettlen látványa lenyügöző volt. Sajnos a fantasztikus kupoláját innen nem lehet látni. A templomban egy idős hőlgy fogadott bennünket, aki elég jól tudott németül, igy hamarosan megértette, hogy kik vagyunk, honnanjöttünk. Meglepetésünkre egypillanat alatt elő vett egy táblát,amelyen magyarul volt olvasható a székesegyház tőrténete. A székesegyházban kb 1 órát gyönyörködtünk a szebbnél szebb képekben, szobrokban. Miután kellőképpenki gyönyörködtük magunkat, továbbisétára indultunk,és hamarosan Valetta főutcáján, a Rebublik srt-en találtuk magunkat. Na itt aztán volt minden! A 7000 lakosu Valetta fő utján, több tizezres tömeg, éttermek,divatáru üzletek, kicsik és nagyok sorakoztak! Itt, minden kapható volt, a kézmüves szalmakalaptól kezdve, a világ legmárkásabb cuccai. És, megdöbbentő olcsóság! Miután a Republika str-t forgatagában ki gyönyörködtük magunkat,csendesebb helyekre indultunk.Lehet, hogy nem pontosan időrendbe sorolva irom le a látottakat, de nem is ez a lényeg azt hiszem! Ha nem az a hihetettlen látvány és rengetek élmény, amely Valettában fogadott bennünket.